Skip to main content

התנגדות לצוואה הינו הליך משפטי מורכב, אשר מטרתו היא למנוע את קיומה של צוואה אשר המנוח השאיר מאחוריו. אנשים רבים, מתוך רצון לכבד את הוריהם, לא מעלים את עניין חלוקת הרכוש בטרם נפטר המנוח, ואז מופתעים לגלות שהמנוח לא רק שערך צוואה בחייו, אלא שבצוואתו הוא הוריש את רכושו לאדם שאינו מוכר ונישל לחלוטין את ילדיו, וזאת למרות שילדיו היו ילדים למופת. במקרים אלה עולה חשש ממשי כי הצוואה שהותיר המנוח היא צוואה שאינה כשרה וניתן להתנגד לקיומה. התנגדות לצוואה, על דרך הרוב, יכולה להיעשות משתי עילות, כדלהלן:

התנגדות לצוואה כתוצאה מאי כשירות המצווה

אנשים לא ממהרים לערוך צוואה בהיותם צעירים. רוב הצוואות נערכות כאשר המצווה כבר מבוגר, פעמים רבות הוא כבר אינו בקו הבריאות ותחת השפעת תרופות שונות. במקרים אלה, ייתכן והמצווה סבל גם ממחלות שונות כמו: אלצהיימר או דמנציה. נסיבות אלה יכולות להטיל ספק ביכולתו המנטלית של המנוח להבחין בטיבה של הצוואה ויש בכך כדי להשליך על כשירות הצוואה כולה.

במצב זה ניתן להגיש התנגדות לצוואה ויש לצרף את כל המסמכים הרפואיים של המנוח, החל מבדיקות שגרתיות אצל רופא המשפחה ועד חוות דעת רפואיות. המטרה היא להוכיח שבעת החתימה על הצוואה, היה המנוח כשיר לחתום על הצוואה, ולכן ככל שיש תרשומת רפואית המעידה על מצבו של המנוח בסמוך למועד החתימה על הצוואה, כך יהיה סיכוי גבוה יותר שהצוואה תבוטל.

התנגדות לצוואה בשל השפעה בלתי הוגנת

בית המשפט עמד לא פעם על הקשיים שבהוכחת עילה זו. הגבול שבין השפעה של אדם על המצווה – דבר שהינו לגיטימי בעיני הדין – אל מול השפעה בלתי הוגנת – שבגינה יש לבטל את הצוואה, אינו ברור. בשל הקושי האמור, הפסיקה קבעה שורה של מבחנים נסיבתיים, אשר התקיימותם במערכת היחסים שבין הנהנה למצווה יכולה ללמד על השפעה בלתי הוגנת כגון: מידת התלות של המצווה בנהנה, מצבו הנפשי של המצווה, יכולת המצווה להתייעץ עם אנשים אחרים ועוד. על בית המשפט לבחון כל מקרה בראי המבחנים הללו ורק לאחר שבית המשפט ייווכח כי שקלול כל נסיבות המקרה מביא למסקנה כי הייתה השפעה בלתי הוגנת על המצווה בעריכת הצוואה, יקבל את ההתנגדות לצוואה ויבטל את הצוואה.

לסיכום

בד"כ שתי העילות להתנגדות לצוואה שלובות זו בזו והאחת באה יחד עם השנייה. על אף שמדובר בנטל הוכחה כבד, השאיפה העיקרית של בית המשפט היא לקיים את רצונו האחרון של המת ולכן ככל ואתם סבורים שרצון זה נפגע, ניתן לפנות לבית המשפט בשאיפה לעזור למנוח להגשים אותו.

השאר תגובה

ייעוץ חינם

השב בוואטסאפ
עשו את הצעד הראשון ושלחו לי הודעה עכשיו!
היי, אני עו״ד יהונתן ואשמח לעזור לכם.
שלחו לי הודעה ונתאם שיחת ייעוץ ללא תשלום.