נפוצים המקרים המגיעים לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה שבו הצדדים אינם בני הזוג, אלא ההורים של בן או בת הזוג לשעבר. מקרים אלה עוסקים, פעמים רבות, בתביעה להשבת כספים בסכומים גבוהים או לבעלות בדירה שהם הביאו כמתנה לילדיהם לרגל הנישואין. כמו מערכת היחסים של בני זוג בהליכי גירושין, כך גם מערכת היחסים שבין הגרוש או הגרושה להורים רוויה מתחים. מה שמתחיל באהבה לכלה או לחתן החדשים, יכול להתדרדר מהר מאוד לדיונים משפטיים שבסופם כל הצדדים מפסידים.

מאמר זה מיועד להורים שרוצים לפנק את בנם או בתם לרגל החתונה בסכום כסף משמעותי, ויחד עם זאת לשמור על ילדיהם במקרה של גירושים.

עריכת הסכם הלוואה

דרך יעילה אחת להעביר סכומי כסף גבוהים לזוג המתחתן ולשמור על ההון בתוך המשפחה במקרה של גירושין, הוא לערוך הסכם עליו יחתמו החתן והכלה, לפיו ההורים מלווים את הסכום המדובר לזוג. בניגוד למצב המשפטי הרגיל שבו, כאשר אדם מקבל סכום כסף מאדם אחר, המקבל צריך להוכיח כי הכספים ניתנו כמתנה, דיני המשפחה עובדים אחרת. כספים או רכוש אשר ניתנים על ידי קרובי משפחה מדרגה ראשונה מוגדרים באופן אוטומטי כמתנה ועל הנותן להוכיח כי מדובר בהלוואה. לכן, הסכם הלוואה עליו חתומים שני הצדדים יכול להוות ראייה משמעותית לכך שהכספים ניתנו כהלוואה.

עריכת הסכם מתנה על תנאי

אם מדובר בנכס בעל שווי משמעותי כמו דירה, כדאי לזכור שלא תמיד ניתן להגן על הנכס במקרה של גירושין. הפתרון הוא פשוט, רוצים לדאוג לזוג הצעיר לדירה משלו? החתימו אותם על "הסכם מתנה על תנאי". הסכם מתנה על תנאי יכיל בתוכו סעיף שקובע כי ככל והזוג מתגרש, המתנה חוזרת להורים.

רישום, רישום, רישום

מערכת היחסים שבין הצדדים חזקה יותר מכל הסכם שלא ייחתם. עריכת הסכמים זהו פתרון טוב, אך כדי לחזק את טענת הבעלות כדאי לדאוג שהנכס שניתן במתנה יהיה רשום רק על שם הבן או הבת של נותני המתנה ולא על שמם של שני בני הזוג. מעבר לעובדה שיש במהלך כזה כדי להוות ראייה לכוונתו של נותן המתנה, אלא שגם רישום הבעלות מגן בצורה משמעותית על הנכס ויכול למנוע את חלוקתו במסגרת הליך הגירושין.

לסיכום

אין בנמצא פתרון אחד שיכול לספק את ההגנה האולטימטיבית, ההגנות על נכסים וכספים במערכת המשפחתית עובדים בשיטת ה"בצל" לפיה עוה"ד בונה לנותני המתנה מעטפת הגנה שבנויה על מספר שכבות שביחד יוצרות מעטפת הגנתית שתספק לנותני המתנה ביטחון ושקט.

ייעוץ חינם

השב בוואטסאפ
עשו את הצעד הראשון ושלחו לי הודעה עכשיו!
היי, אני עו״ד יהונתן ואשמח לעזור לכם.
שלחו לי הודעה ונתאם שיחת ייעוץ ללא תשלום.