Skip to main content

ניכור הורי הינה תופעה שבה הילד מתנכר לאחד מהוריו ומנתק עמו את הקשר, ללא סיבה מוצדקת, לאחר פרידת ההורים. לעיתים זה קורה בעקבות שטיפת מוח שההורה המשמורן מפעיל על הילד. בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי גישה  בבתי המשפט לענייני משפחה בישראל ביחס לתופעת הניכור ההורי. בעוד שכיום בתי המשפט מציעים מגוון אלטרנטיבות להתמודדות עם התופעה, לא תמיד קל לזהות אותה, ועד שמזהים אותה, זה יכול להיות מאוחר מדי. לכן, מומלץ להורה להיות עם האצבע על הדופק ולשים לב באם הילד מתנהג באחד או יותר מהמאפיינים הבאים: 

התנהגות תוקפנית המקטינה את ההורה המנוכר

הליכי גירושין בין הורים יכולים להשפיע על הילדים של בני הזוג, בייחוד אם מדובר בילדים בגיל ההתבגרות. מרדנות של הילד התבטאת בהתנהגות חצופה ותוקפנית יכולה להיות חלק מגיל ההתבגרות, אולם, ככל והילד מתנהג בצורה זו רק כלפי אחד ההורים, הדבר יכול להוות חשש לניכור הורי.  

התנהגות זו יכולה להתאפיין גם בהבנה אבסולוטית של הסכסוך. כלומר, הורה אחד הוא תמיד ההורה הרע והאכזר שגרם לפרידה, וההורה השני הוא תמיד הטוב שניסה לשמור על הבית מאוחד. 

שימוש בשפה שונה ממה שהילד היה רגיל

הורה מנכר ינסה, בדרך כלל, לכפות על הילד את הנרטיב שלו על ידי "החדרה" לראשו של "משפטי מפתח". מכיוון שמדובר בנרטיב זר לילד, הילד יוכל רק לשנן את משפטי המפתח, אבל לא להסביר אותם. כך למשל, הילד יוכל להגיד "אמא זרקה את אבא מהבית" או "בגלל חברה של אבא ההורים שלי גרושים", אבל הוא לא יוכל להסביר אותם. במקרים קיצוניים הילד יסרב לקרוא להורה "אבא" או "אמא" וחלף זאת יקרא להם בשמם. 

ביטול מפגשים מסיבות אבסורדיות

אם הילד ממציא תירוצים דחוקים כמו: "אין לי כוח" או "יש לי שיעורים" כדי לא להתראות עם ההורה השני, ככל הנראה, ישנו גורם שלישי ש"מרעיל" אותו. יחד עם זאת, חשוב לזכור שעל ההורה למלא את המפגשים עם הילד במסגרת זמני השהות בתוכן הרלוונטי לעולמו של הילד, כדי למזער את המקרים של ביטול מפגשים מצד הילד וכדי שהילד ירצה להגיע למפגשים.

לסיכום 

אלו הם שלושת הסימנים העיקריים שיכולים להעיד על ניכור הורי. כדאי לזכור, שלאחרונה בתי המשפט לענייני משפחה שמו לעצמם כמטרה להיאבק בתופעת הניכור ההורי, ויש אף שרואים בה כהתעללות בילד. לכן, ככל ועולה חשד ראשוני להתנהגות מנכרת מצד הילד כדאי לפנות בהקדם לעו"ד ולמנוע את החמרת המצב. 

ייעוץ חינם

השב בוואטסאפ
עשו את הצעד הראשון ושלחו לי הודעה עכשיו!
היי, אני עו״ד יהונתן ואשמח לעזור לכם.
שלחו לי הודעה ונתאם שיחת ייעוץ ללא תשלום.