Skip to main content

צוואה היא מסמך משפטי המאפשר לאדם לשקף את רצונו האחרון והכמוס למה ייעשה ברכושו לאחר מותו. על אף שצוואה היא מסמך משפטי, אין להתעלם מה"קסם" העומד מאחורי המסמך הזה. הצוואה הינה החלון האחרון שלנו לרצונותיהם ומאוויים של האנשים היקרים לנו מכל.  בעידן של היום, צוואה אינה מנת חלקם רק של אנשים עתירי רכוש, אלא של כל אדם המעוניין להבטיח את עתיד משפחתו לאחר לכתו, באופן שימנע סכסוכים ומריבות בין בני המשפחה. לכן, ככל והחלטתם לערוך צוואה, כדאי לקחת אל תשומת הלב את העצות הבאות.

היוועצות בעו"ד טרם עריכת הצוואה

במידה והחלטתם לערוך את הצוואה בעצמכם, מומלץ טרם עריכת הצוואה להיוועץ עם עו"ד. מעבר להוראות המהותיות שצוואה צריכה לכלול, ישנן גם הוראות פרוצדורליות שככל ולא יקוימו ייתכן  ותאבד הצוואה מתוקפה ולא ניתן יהיה להביאה לידי מימוש. בשיחת ייעוץ אישית עם עו"ד, שעלותה זניחה יחסית, תוכלו לקבל את המידע לו אתם זקוקים כדי שצוואתכם תעמוד בדרישות הדין וכדי שיורשיכם לא יתקלו בקשיים בעתיד. 

יש לזכור כי צוואה שאינה עונה על הדרישות הפרוצדורליות, היא צוואה חשופה שקל יהיה לתקוף אותה במסגרת התנגדות לצוואה. 

ניסוח הצוואה באופן נהיר

בעת עריכת הצוואה כדאי לזכור שכדי להביאה לידי מימוש, היא חייבת להיות מובנת, בהירה ונהירה לכולם. צוואה שאינה מובנת יכולה להוות מקור לסכסוכים משפטיים רבים בין היורשים ובכך יוצא שכרכם בהפסדכם. בנוסף, הוראות בצוואה שאינן ברורות מותירות בידי בית המשפט את מלאכת הפרשנות ולא תמיד השופט היושב בדין מסוגל להתחקות באופן מדויק אחר רצונו של המוריש. לכן, בעת כתיבת הצוואה, נסו לחשוב האם אדם זר, שאינו בן משפחה, יוכל להבין את הוראותיה. ניתן להיעזר בחברים ואנשים חיצוניים. ניסוח בהיר של הוראות הצוואה יכול להקשות על ביטולה במסגרת הליכי התנגדות לצו קיום צוואה. 

קבעו הוראות ביצוע בצוואה

מעבר להוראות הצוואה השגרתיות שמחלקות את הרכוש בין היורשים, מומלץ להוסיף גם הוראות ביצוע. כלומר, לא רק כיצד יתחלק הרכוש, אלא גם מי ידאג לחלוקתו, מי ידאג להגיש לרשם הירושות את הצוואה ולהוציא צו קיום צוואה והאם הוא יקבל "שכר" מן העיזבון בעבור פעולות אלה. בד"כ במסגרת עריכת הצוואה, המצווה בוחר למנות אדם כמנהל עיזבון שידאג להוציא את הצוואה מן הכוח אל הפועל. 

הפקידו את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה

עם סיום עריכת הצוואה ולאחר שווידאתם בעצמכם (אם ערכתם את הצוואה לבדכם) או לאחר שניתן אישורו של עוה"ד שערך את צוואתכם כי הצוואה הושלמה, ניתן להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. היתרון בהפקדת הצוואה הוא שפעולה זו מהווה ראייה כי המצווה הוא זה שעשה את הצוואה ושהצוואה נערכה, לכל המאוחר, ביום הפקדתה. יתרון זה מקבל משמעות רבה כאשר מוגשת התנגדות לצוואה והדבר יכול להיות ההבדל בין קיום הצוואה למריבה משפחתית.

ייעוץ חינם

השב בוואטסאפ
עשו את הצעד הראשון ושלחו לי הודעה עכשיו!
היי, אני עו״ד יהונתן ואשמח לעזור לכם.
שלחו לי הודעה ונתאם שיחת ייעוץ ללא תשלום.