Skip to main content

"מזונות ילדים", אין אדם גרוש או רווק שצמד המילים הללו לא מעורר אצלו חיל ורעדה. מזונות הילדים זו הוצאה שיכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש והיא משולמת כל חודש. יחד עם זאת, ובניגוד למה שהרבה אנשים חושבים, המצב המשפטי כיום הוא מקל הרבה יותר מסיפורי האימה שרווחו בתקופות שלפני בע"מ 919/15. כיום, מערכת בתי המשפט קשובה גם להורים, מתחשבת ביכולות הכלכליות שלהם והמגמה היא לאפשר להורה המשלם לחיות ברווחה – וכמובן לראות את ילדיו לפחות מחצית מהזמן. בין אם אתם כבר לאחר הליך הגירושין ובין אם אתם במהלכו, כדאי לשבור את המיתוסים סביב הנושא.

מיתוס 1 – בית הדין הרבני הולך לקראת האבא בחיוב  מזונות הילדים

האמת היא שבית הדין בכלל לא מוסמך לדון במזונות הילדים. בית הדין הרבני מוסמך לדון בנושא מזונות הילדים רק כאשר ישנה הסכמה משותפת של שני הצדדים כי העניין יידון שם. בכל מקרה אחר,  את התביעה למזונות ילדים יש להגיש לבית המשפט לענייני משפחה.

ובאשר לסכומים? בעבר הדעה הרווחת שהאישה צריכה לברוח מבית הדין הרבני. אולם, כיום, ובייחוד לאחר בע"מ 919/15, סכומי מזונות הילדים הנפסקים בבית המשפט לענייני משפחה, נמוכים משמעותית ממה שהיו בעבר, ובית הדין הרבני עדיין לא יישם באופן מוחלט את ההלכה החדשה.

מיתוס 2 – האבא תמיד משלם את מזונות הילדים

טעות נפוצה, בעיקר של אנשים הנמצאים בשלבים המקדמיים של הליך הגירושין. כאמור לעיל, חישוב דמי מזונות ילדים הינו פונקציה של מספר משתנים, בין היתר: גילי הילדים, מספר הילדים, הכנסות ההורים וחלוקת זמני השהות. שינוי ההלכה שהביא עמו בע"מ 919/15, הביא גם למצבים בהם אף אחד מההורים לא משלם לרעהו, ואפילו, במקרים מסוימים, לחייב גם את האימהות בתשלום בגין מזונות הילדים לאב.

מיתוס 3 – בית המשפט מחייב אבות במזונות ילדים בסכומים שלא מאפשרים להם לסיים את החודש

לעיתים אנו שומעים, ברשתות החברתיות ובתקשורת, על אבות שמגיעים למצב של פת לחם כתוצאה מחיובי מזונות ילדים גבוהים. מצבים אלה הם מצבים נדירים וכיום זוהי חובה של בית המשפט לענייני משפחה להותיר להורה המשלם סכום כסף כדמי מחייה. ככל ודמי מזונות הילדים "חונקים" אתכם, ככל הנראה ניתן פסק דין שגוי ויש מה לעשות בנידון.

מיתוס 4 – הורה חייב לשלם במזונות ילדים, גם אם ילדיו לא שומרים עמו על קשר

בית המשפט לענייני משפחה כבר מזמן שבר את ההנחה שההורה המשלם, הוא כספומט שתפקידו לממן את ילדיו. כיום, ניתן לעתור להפחתת דמי המזונות בעילה של "בן מרדן", לפיה כאשר הקטינים מסרבים להיות בקשר עם ההורה המשלם, ולא מוכנים להיפגש עמו, ניתן להפחית את תשלומי המזונות עד לכדי איונם.

מיתוס 5 – מזונות ילדים נפסקים במלאות 18 שנה לילדים

 העובדה שמלאו לילד 18 שנה, אינה מאיינת את תשלומי מזונות הילדים. כידוע, רוב הילדים במדינת ישראל מתגייסים לצבא. נקודת המוצא של בית המשפט היא שלמרות שהצבא נושא ברוב ההוצאות של הילד, עדיין ישנן עלויות שההורה המשמורן נושא בהן. יחד עם זאת, עם התגייסותו של הילד לצבא ההגנה לישראל או לשירות לאומי, מופחתים דמי מזונות הילדים בשליש. 

ייעוץ חינם

השב בוואטסאפ
עשו את הצעד הראשון ושלחו לי הודעה עכשיו!
היי, אני עו״ד יהונתן ואשמח לעזור לכם.
שלחו לי הודעה ונתאם שיחת ייעוץ ללא תשלום.